Is het als ondernemer nodig? Of is het gewoon handig!?

Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Maar toen ik dit voor het eerst voorbij zag komen kon ik het niet laten om me er toch even in te gaan verdiepen, het zag wel interessant! Waarom zou je als ondernemer een niche willen en is het eigenlijk wel echt nodig..

Wat is het?
Kort en heel makkelijk gezegd is een niche een doelgroep waarop jij je als ondernemer op wilt gaan richten met je werkzaamheden. Een markt waarin jij je diensten en/of producten wilt aanbieden. Je gaat je dus als het ware specialiseren op dat ene ding waar jij goed in bent en niet op 10 tegelijk. Je moet dus iets hebben wat jou uniek maakt, zoek je talent. Je bent nu misschien bang dat als je dit doet, je minder klanten bereikt. Dat klopt ook vaak wel.. Maar de klanten die je bereikt zijn wel echt gericht op het geen wat jij doet. Je zult daar dus een veel grotere aantrekkingskracht op hebben en dat wordt uiteindelijk beloond. Dus als je echt groter wilt worden kan dat altijd nog. ‘En soms wordt je groot door klein te blijven’

Vindbaarheid:
Ook op google kun je rekenen met een niche. Als je jezelf even na gaat en je bent opzoek naar iets speciaals.., je hebt een hulpvraag of je bent opzoek naar een oplossing voor dat ene specifieke probleem.. Op google komen niches sneller naar boven dan de bedrijven die van alles en nog wat aan te bieden hebben. Dat komt door onze gerichte zoektermen.. Bij een gerichte zoekterm heb je een heel stuk minder concurrentie. Het komt erop neer dat google je dus beloont op het feit dat jij als ondernemer een specialiteit hebt. Wel moet je uiteraard je SEO goed voor elkaar hebben anders werkt het niet.

Geld besparend:
Het scheelt een hoop geld! Denk alleen al even aan je marketing.. Ik voerde een schoonheidssalon met een héél breed concept ik wou namelijk alles onder één dak hebben zodat mijn klanten niet ver zouden moeten reizen voor dat ene ding. En hoe makkelijk ook.. Alles onder één dak is toch geniaal. Wij boden niet alleen gezichtsbehandelingen aan maar ook lichaamsbehandelingen, hars behandelingen voor gezicht en lichaam, ipl, laser behandelingen, diverse massages maar ook konden klanten bijvoorbeeld hun nagels bij ons komen laten doen, huidoneffenheden laten verwijderen, wenkbrauwen laten stylen, wimperliftingen, voetreflex therapie behandelingen, permanente make-up en ga zo maar door.. Eigenlijk alles. Op z’n tijd plaatste ik dan weleens een advertentie op speciale dagen of gewoon eens tussen de bedrijven door. Je weet wel zo’n advertentie in ons wekelijkse dagblad, een beauty magazine of bijvoorbeeld de zondagskrant, het kost je een fortuin! Dus wat deed ik dan? Je gaat kiezen uit alle behandelingen die je aanbied want de advertentie moet natuurlijk niet te ver uit de hand lopen. Ik bood altijd iets aan wat die meiden konden en ik niet, puur omdat hun vaak nog wel wat plekjes vrij hadden in hun agenda en ik niet. Inmiddels is er véél veranderd en heb ik mijn niche, mijn specialisatie in permanente make-up! Tegenwoordig houd ik dus ruimte over in mijn advertenties, genoeg om nog wat tekst en uitleg toe te voegen. Op dit moment heb ik het alleen nog maar over advertentie’s gehad maar denk eens aan al die overige reclame die je als ondernemer maakt en niet te vergeten.., je website!

Vertrouwen:
Het vertrouwen van klanten stijgt. Doordat jij iets doe waar je goed in bent. Je doe het de hele dag door en dat geeft klanten extra veel vertrouwen in jou! In jou als persoon en jou specialiteit! Met vertrouwen begint alles!

Handig?
Ik zeg dus volmondig ja! Ik vind in ieder geval van wel. Niks moet uiteraard en sommige ondernemers staan hier misschien niet achter omdat ze zich dan in één richting geduwd voelen maar dat is maar net hoe je het ervaart. Voor mij voelde het als een enorme opluchting en vrijheid! Ik ben nu 14 jaar ondernemer en als ik de tijd terug kon draaien.. Dan had ik dit misschien wel anders gedaan. Maar dat is achteraf praten natuurlijk! Op dat moment stond ik er heel anders in dan nu. Nu ben ik er ook gekomen alleen met een kleine omweg maar daar heb ik weer ontzettend veel van geleerd.

Alle voordelen van een niche op een rijtje!

-> Het zorgt voor minder concurrentie in jou markt
-> Een niche product of dienst is vaak een specialisme waardoor je er meer voor kan vragen
-> Je kan je focussen op jou talent
-> Je valt beter op (je bent uniek in je ding)
-> Je klant weet je beter te vinden
-> Mensen vertrouwen je eerder door je deskundigheid en kwaliteit in dat ene product/dienst
-> Google is je grote vriend maar nu nog net even meer
-> Je marketing is een stuk gerichter en vele male goedkoper
-> Wordt groot door klein te blijven met een niche

Categories:

Tags:

Comments are closed